دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

لوله‌کشی انشعابی پکیج

لوله‌کشی انشعابی پکیج

پکیج‌ها یک از لوازم مهمی هستند که در اکثر ساختمان‌های مسکونی و اداری نصب می‌شوند. این وسایل پرکاربرد و مهم برای فراهم نمودن آب گرم مصرفی و همچنین تامین گرمایش محیط به کار می‌روند. برای استفاده از مزایای پکیج‌ها پس از خریداری با توجه به محیط، باید آن را نصب نمود. یکی از مراحل مهم در نصب، لوله‌کشی می‌باشد. لوله‌کشی پکیج به دو روش انجام می‌گردد: لوله‌کشی انشعابی پکیج، لوله‌کشی کلکتوری. در این مقاله به بررسی نحوه لوله‌کشی انشعابی پکیج می‌پردازیم. این روش را به طور کامل شرح می‌دهیم و مزایا و معایب آن را ذکر می‌کنیم.

یک مقاله در مورد نکات مهم در انتخاب پکیج بخوانید.

لوله‌کشی انشعابی

انتخاب مکان نصب پکیج

قبل از انجام لوله‌کشی انشعابی پکیج باید نقشه‌ای دقیق از ساختمان و جاهایی که می‌خواهیم در آن شوفاژ نصب کنیم، نیاز است.  در مورد نحوه انتخاب پکیج و شوفاژ و محل نصب چند مورد باید رعایت شود که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

  • برای گرم کردن محیط باید پکیجی انتخاب شود که توانایی گرم کردن محیط براساس متراژ ساختمان را دارد. اگر پکیج برای تامین گرمایش محیط توان حرارتی کمی داشته باشد، برخی از شوفاژها گرم نخواهند شد و یا برای تامین آب گرم با مشکل مواجه می‌شوید. همچنین اگر محیط کوچک باشد، گرمای زیادی تولید شده و مجبور می‌شوید که پنجره‌ها را باز کنید، بنابراین مصرف سوخت به صورت بهینه انجام نخواهد شد.
  • برای انجام راحت لوله‌کشی انشعابی پکیج، مکان نصب باید نزدیک به انشعاب آب باشد. اگر فضای کافی در درون ساختمان دارید، بهتر است که دستگاه را در آن نصب کرده و از قرار دادن آن در تراس یا بالکن خودداری نمایید.
  • در زمان نصب پکیج باید فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شود از قبیل نوع آب و هوای منطقه، تعداد افراد ساختمان، متراژ ساختمان، نوع مصالح بکار رفته در ساختمان، ارتفاع ساختمان، روش لوله‌کشی که می‌تواند به دو روش لوله‌کشی لوله‌کشی انشعابی پکیج یا لوله‌کشی کلکتوری انجام شود.

لوله‌کشی انشعابی پکیج

در لوله‌کشی انشعابی، لوله آب در تمام ساختمان بوسیله رایز اصلی منشعب می‌شود. لوله رایز اصلی، لوله‌کشی در خارج از ساختمان است که مسئولیت انتقال آب از کنتور اصلی تا ورودی هر واحد ساختمانی را به عهده دارد. در این روش هنگامیکه لوله اصلی آب از خارج ساختمان به داخل وارد شد و به کنتور متصل شد به صورت مستقیم در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع هر جا که نیاز به استفاده از آب بود مانند حمام، آشپزخانه و … از این محل انشعاب گرفته می‌شود. یعنی برای هر محل که یک انشعاب از سر لوله گرفته می‌شود، و در انتها تمامی لوله‌ها به هم متصل می‌شوند. برای روش لوله‌کشی انشعابی پکیج نیز یک انشعاب از لوله اصلی گرفته می‌شود.

به دلیل شکل لوله‌کشی که به صورت انشعابی است، این روش لوله‌کشی انشعابی نام گرفته است. در این روش تفاوتی بین لوله آب سرو و گرم نیست. برای لوله آب گرم از رایز اصلی یک لوله وارد وسیله حرارتی شده و پس از اینکه آب گرم شد، از آن خارج می‌شود. برای لوله‌کشی انشعابی پکیج نیز همین روش به کار می‌رود. لوله آب گرم به پکیج وارد می‌شود و پس از اینکه آب بوسیله شعله مشعل گرم شد، از دستگاه خارج می‌شود.

مزایا و معایب لوله‌کشی انشعابی پکیج

لوله‌کشی انشعابی به دو روش روکار و توکار انجام می‌شود. همان‌طور که از نام این روش‌ها پیداست، در روش لوله‌کشی انشعابی روکار، لوله‌ها از رایز اصلی تا پکیج، روی کار هستند و در داخل دیوار یا کف اتاق‌ها قرار نمی‌گیرند. در روش توکار، تمامی لوله‌ها در داخل دیوار و یا کف اتاق‌ها نصب می‌شوند. برای لوله‌کشی انشعابی مزایای زیادی ذکر شده است که در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم. اجرای این روش از لحاظ اقتصادی به صرفه است و هزینه کمتری را به مشتری تحمیل می‌کند. امکان اجرای  لوله‌کشی انشعابی به حالت روکار وجود دارد. اجرا و نصب لوله‌کشی انشعابی با سرعت بیشتری انجام می‌شود. برای خرید لوله و لوازم مورد نیاز هزینه کمتری صرف خواهد شد.

معایب لوله‌کشی انشعابی پکیج نیز به شرح زیر است.اگر لوله‌کشی به روش استاندارد و صحیح انجام نشود، امکان نشتی آب بالا می‌رود. بازدهی و عمر کمتری به نسبت روش کلکتوری دارد. فشار آب در این روش کم است. اگر پس از بررسی به این نتیجه رسیدید که لوله‌کشی را به روش توکار می‌خواهید انجام دهید، بهتر است در زمان ساخت ساختمان انجام شود تا هزینه‌های اضافی به شما تحمیل نگردد. در لوله‌کشی انشعابی پکیج از لوله‎‌های فلزی، پنج لایه یا پلمیری استفاده می‌شود.

سخن پایانی

برای استفاده بهینه از پکیج‌ها و عملکرد بهتر این دستگاه، در زمان نصب باید فاکتورهایی را در نظر بگیرید.برخی از این فاکتورها عبارتند از: ارتفاع ساختمان، متراژ، مکان نصب، تعداد شوفاژها و … . یکی از فاکتورهای مهم، انتخاب نوع لوله‌کشی است. برای این کار دو روش وجود دارد: لوله‌کشی انشعابی پکیج و لوله‌کشی به روش کلکتوری. در روش لوله‌کشی انشعابی پکیج از رایز اصلی آب ساختمان یک انشعاب برای پکیج گرفته می‌شود. لوله‌کشی انشعابی مزایای زیادی دارد از جمله: هزینه کم، سرعت نصب واجرای بالا.

یک مقاله در مورد لوله‌کشی کلکتوری در پکیج بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *