دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

لوله‌کشی کلکتوری در پکیج

لوله‌کشی کلکتوری در پکیج

پکیج‌ها امروزه یکی از لوازم مهم و جدایی ناپذیر در زندگی به شمار می‌روند. برای اینکه از پکیج به طور کامل و بهینه استفاده شود، باید پکیج متناسب با ساختمان انتخاب شود. پس از خرید، پکیج باید نصب شود. نصب پکیج کاری تخصصی است و نیاز به مهارت و تجربه دارد. یکی از مراحلی که باید در طی نصب پکیج انجام شود، لوله کشی می‌باشد. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از روش‌های استاندارد لوله‌کشی، لوله‌کشی کلکتوری در پکیج است. در این مقاله به بررسی لوله‌کشی کلکتوری در پکیج می‌پردازیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

مقالات بیشتر: تعمیر پکیج.

کلکتور پکیج

لوله‌کشی کلکتوری در پکیج

لوله‌کشی در پکیج به دو روش سنتی و کلکتوری انجام می‌شود. همچنین در یک تقسیم‌بندی دیگر لوله‌کشی در پکیج و شوفاژ به دو دسته زیر تقسیم می‌شود: لوله‌کشی شوفاژ از کف ساختمان، لوله‌کشی شوفاژ از سقف. لوله‌کشی سنتی شوفاژ را می‌توان همان لوله‌کشی معمول دانست که در گذشته در ساختمان‌ها اجرا می‌شد. هم اکنون هم بسیاری از ساختمان‌ها از این نوع لوله‌کشی استفاده می‌کنند. در روش سنتی، آب رفت و برگشت بعد از پکیج یا موتور خانه، به صورت مستقیم وارد سیستم می‌شود. اما شیوه کار در لوله‌کشی کلکتوری در پکیج متفاوت است. در این حالت آب بعد از خروج از پکیج یا موتورخانه، ابتدا وارد کاکتور می‌شود. کلکتور بوسیله شیرهایی مخصوصی که به آن وصل شده، آب را در سیستم پخش می‌کند.

روش لوله‌کشی کلکتوری در پکیج دارای مزیت‌های زیادی است که در اینجا به دو مورد اشاره می‌کنیم. آب  گرمی که به سیستم وارد می‌شود، با شدت و سرعت یکنواختی به سمت همه رادیاتورها ارسال می‌شود. بدین ترتیب بدون در نظر گرفتن مسافت، همه رادیاتورها، همزمان گرم می‌شوند. اگر مشکلی در یکی از رادیاتورها پیش بیاید، می‌توان آن را بصورت جدا قطع نموده و مشکل را برطرف نمایید، درحالیکه بقیه رادیاتورها در حال کار می‌باشند. اما در روش سنتی اگر مشکلی پیش بیاد، باید سیستم آب‌رسانی برای همه رادیاتورها قطع نمود.

ساختار کلی لوله‌کشی کلکتوری در پکیج

کلکتور وسیله‌ای است که چندین انشعاب آب به تعداد دلخواه دارد. هر دو سمت این انشعابات باز بوده و شیرهای رفت و برگشت بصورت جداگانه به کلکتور جدا وصل می‌شوند. طرز کار در این دستگاه به این صورت می‌باشد که آب از یک سمت وارد شده و از طریق شیرها، وارد سیستم گرمایشی ساختمان می‌گردد.در مسیر برگشت، آب از یک سمت وارد شده و از طریق شیرها وارد سیستم می‌شود. در برخی از مدل‌های کلکتور، در قسمت بالایی، خروجی‌هایی وجود دارد که می‌توان شیرهای هواگیری یا اتومات را وصل نمود. برای لوله‌کشی کلکتوری در پکیج، از لوله‌های پنج لایه استفاده می‌گردد، زیرا این مدل از لوله‌ها مقاومت بالا و اتلاف حرارت کمی دارند.

آماده‌سازی لوله‌کشی شوفاژ در روش کلکتوری

آب ورودی سرد ساختمان به کلکتور آب سرد متصل می‌شود و از خروجی آن برای ورودی منبع سیستم گرمایشی یعنی پکیج یا آبگرمکن، یک انشعاب داده می‌شود. آب گرمی که بوسیله پکیج یا آبگرمکن تولید شده، برای تامین آب گرم به ورودی کلکتور آب گرم، متصل می‌گردد. هنگامی که می‌خواهیم در ساختمان از رادیاتور نصب کنیم، باید ساختار کلی کمی گسترده شود. در این روش با توجه به تعداد رادیاتوری که کل ساختمان نصب شده است، کلکتور با تعداد انشعاب مورد نیاز، تهیه کنیم. به طور مثال اگر یک رادیاتور در اتاق خواب، یک رادیاتور در حمام و سه رادیاتور در اتاق‌ها دارید، باید دو کلکتور با حداقل خروجی بخرید. هنگامی که برای تهیه کلکتور اقدام می‌کنید، بهتر است که تعداد خروجی را یک یا دو عدد بیشتر بگیرید تا در آینده اگر نیاز شد، از آنها استفاده کنید.

نحوه نصب لوله‌ها در روش کلکتوری

کلکتورها باید در جعبه کلکتور متصل شوند.بهتر است جعبه کلکتور را در کنار لوله‌کشی آب قرار دهید. هر جفت از کلکتورها را با هم، یکی را به عنوان کلکتور رفت و دیگری را به عنوان کلکتور برگشت در نظر می‌گیریم. کلکتور رفت در بالا و برگشت در پایین نصب می‌شود. بعد از مشخص شدن مکان نصب رادیاتورها، محل نصب مناسب برای شیرهای ورودی و خروجی رادیاتور را تعیین کنید. قبل از شروع باید نقشه کلی ساختمان را مطالعه و بررسی نمایید که بتوانید محل مناسب را برای نصب کلکتورها مشخص کنید. فاصله شیررفت و برگشت 50 سانتیمتر تعیین شده و حداقل 15 سانتیمتر از کف بالاتر باشد.

اندازه لوله‌ها تا حد زیادی مشابه است. یعنی طول طول لوله‌های شوفاژ آخر با شوفاژ آخر تقریبا یکسان باشد. به طور مثال برای لوله‌کشی شوفاژ اول 15 متر لوله برای رفت و 15 متر برای برگشت به کار رفته است. برای شوفاژ آخر نیز باید همین متراژ در نظر گرفته شود.

سخن پایانی

لوله‌کشی در پکیج یکی از مراحل نصب این دستگاه می‎‌باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است. برای انجام این کار دو روش وجود دارد: روش سنتی و لوله‌کشی کلکتوری در پکیج. مراحل کار در روش سنتی بدین صورت است که آب رفت و برگشت بعد از گرم شدن بوسیله پکیج یا موتورخانه مستقیما وارد سیستم گرمایشی می‌شود. اما در لوله‌کشی کلکتوری در پکیج، آب پس از خروج گرم شدن و پیش از ورود به سیستم گرمایشی ساختمان، به کلکتور وارد می‌شود. کلکتور آب گرم را به طور یکنواخت در کل رادیاتور یا شوفاژها پخش می‌کند.

یک مقاله در مورد لوله‌کشی پکیج بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *