دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

شیر سه‌راهه پکیج

شیر سه‌راهه پکیج

پکیج گرمایشی یکی از انواع مختلف سیستم گرمایشی است که جایگزین مناسبی برای موتورخانه و آبگرمکن می‌باشد. این دستگاه‌های پرارزش از قطعات زیادی تشکیل شده‌اند. یکی از این قطعات شیر سه‌راهه پکیج یا شیر سه‌طرفه یا شیر موتوری است. این قطعه وظیفه باز و بسته کردن مسیرآب گرم مصرفی و آب گرم برای شوفاژ را بر عهده دارد. در این مقاله به بررسی شیر سه‌راهه پکیج می‌پردازیم. نحوه عملکرد و فرآیند تست خرابی این قطعه را به ترتیب شرح می‌دهیم.در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

مقالات مرتبط: تعمیرات پکیج.

شیر سه طرفه پکیج

پکیج و انواع مختلف آن

پیش از اینکه پکیج‌ها به صورت امروزی مورد استقابل مصرف‌کنندگان قرار گیرند، موتورخانه‌ها آب گرم مصرفی بهداشتی و همچنین آب گرم برای سیستم‌های گرمایشی را تامین می‌کردند. مشکلات زیادی که موتورخانه‌ها داشتند، باعث شد که پکیج‌ها به بازار عرضه شوند. مصرف بهینه انرژی، دسترسی راحت، سر و صدای کم و … از جمله مزایا پکیج است. این دستگاه طبق معیارهای متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از این موارد، مکان نصب پکیج است. پکیج دیواری معمولا در آشپزخانه نصب می‌شود و فضای کمی را اشغال می‌کند. نوع دیگر از پکیج‌ها، پکیج زمینی است که در پارکینگ یا زیر پله نصب می‌شود و فضای بیشتری را اشغال می‌کند.

شیر سه‌راه پکیج چیست

شیر سه‌راهه پکیج که به نام‌های شیرسه‌طرفه و شیر موتوری هم خوانده می‌شود، وظیفه باز و بسته کردن مسیر جریان آب گرم برای شوفاژ و همچنین آب گرم مصرفی در سیستم پکیج را بر عهده دارد. این قطعه یک ورودی اصلی دارد که به مکش پمپ  متصل است. همچنین دو خروجی فرعی در شیر سه‌راهه پکیج وجود دارد که یکی به رادیاتور (مدار سیستم گرمایشی) و دیگری به مسیر جریان آب گرم مصرفی (مبدل ثانویه) متصل است. این قطعه نمی‌تواند به صورت همزمان آب گرم را به سیستم گرمایشی و شیر آب مصرفی بفرستد. اگر هر دو این موارد همزمان با هم آب گرم را دریافت کنند، به این معنی است که شیر سه‌راهه معیوب است و نیاز به عیب‌یابی، تعمیر یا تعویض دارد.

شیر سه‌راهه پکیج از سه بخش مختلف تشکیل شده است. موتور، پمپ و بلوک سه‌راهه، سه بخش اصلی شیر سه‌راهه هستند. هنگامی که شیر آب گرم مصرف باز می‌شود، شیر سه‌راهه، سوپاپ به سمت داخل فشرده می‌شود و آب گرم به داخل مبدا ثانویه منتقل می‌شود. در مدل‌های مختلف پکیج، شیر سه‌راهه متفاوت است اما اساس عملکرد این قطعه در تمامی پکیج‌ها یکسان می‌باشد.

مراحل تست خرابی شیر سه‌راهه پکیج

همان‌طور که در بالا گفته شد این قطعه نمی‌تواند به صورت همزمان هم آب گرم مصرفی بهداشتی و هم آب گرم برای رادیاتور را تامین کند. اگر هم آب گرم مصرفی تامین شود و هم شوفاژ یا رادیاتورها گرم شوند، نشان‌دهنده خرابی این قطعه است. برای اینکه از معیوب یا سالم بودن این قطعه مطمئن شوید باید سه تست مختلف انجام دهید. تست آب گرم مصرفی، تست شوفاژ و تست موتور شامل تست‌هایی هستند که برای اطمینان از صحت عملکرد شیر سه‌راهه پکیج باید انجام شود. در زیر این مراحل را شرح می‌دهیم.

  • برای انجام تست اب گرم مصرفی باید این مراحل را به ترتیب انجام دهید: ابتدا شیر آب گرم را باز کنید. پس از گذشت چند ثانیه، دمای لوله آب رفت رادیاتور را چک کنید. اگر این قطعه گرم بود، به این معنی است که سوپاپ خراب است و یا در آن نشتی وجود دارد.
  • تست شوفاژ را باید به این صورت انجام دهید: پکیج را روی حالت زمستانه قرار داده و آن را خاموش نمایید. برای مدت زمان چند دقیقه، شیر آب را باز کنید. اکنون پکیج را روشن کرده و دست خود را روی مبدل ثانویه قرار دهید. اگر مبدل ثانویه شروع به گرم شدن نمود، به این معنی است که شیر سه‌راهه پکیج خراب است.
  • برای انجام تست موتور ابتدا سر فیش‌ها را باز کنید. سیمی که در وسط قرار دارد و همچنین یکی از سیم‌های راست یا چپ را به برق شهری وصل نمایید. در این زمان اگر شیر سه‌راهه پکیج مشکلی نداشته باشد، موتور شروع به کار می‌کند. همچنین اگر سیم‌ها را جابجا کنید، موتور برخلاف جهت مسیر قبلی شروع به کار خواهد کرد.

مراحل تعویض شیر سه‌راه در پکیج

یکی از نشانه‌های تعویض شیر سه‌راهه این است که فشار آب به صورت دائم افت دارد و با علامت هشدار خطای افت فشار مواجه خواهیم شد. علامت دیگر این است که شوفاژ و رادیاتور گرم نمی‌شوند و یا اینکه آب گرم مصرفی نیز تامین نمی‌شود. هنگامی که متوجه شدید که این قطعه خراب است باید آن را تعویض نمایید. مراحل انجام این کار به این شرح است: ابتدا پکیج را از برق کشیده تا خاموش شود. سپس در این مرحله باید ورودی اصلی آب ساختمان را ببندید. شیر سه‌راهه پکیج را باز کنید. برای این کار باید بست‌های متصل شده به این قطعه را جدا کنید. قطعه جدید را به جای قطعه معیوب، ببندید و بست‌ها را محکم کنید. بسیار مهم است که پس از اتمام مراحل، چک کنید که نشتی آب وجود نداشته باشد.

سخن پایانی

در ساختار داخلی پکیج‌ها قطعات مختلفی وجود دارد. یکی از این قطعات شیر سه‌راهه پکیج است که به نام‌های شیر سه‌راهه پکیج یا شیر سه‌طرفه یا شیر موتوری نیز شناخته می‌شود. وظیفه اصلی این قطعه باز و بسته نمودن مسیر آب برای شیر آب یا شوفاژ را به عهده دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعمیرات پکیج در تهران کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *