دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

گرم شدن رادیاتور توسط پکیج

گرم شدن رادیاتور توسط پکیج

در گذشته برای گرم شدن منازل و همچنین برای تامین آب گرم مصرفی از موتورخانه استفاده می‌شد. موتورخانه علاوه بر سیستم پیچیده‌ای که داشتند، برای نصب و راه‌اندازی، نیازمند هزینه زیادی بودند. وقتی پکیج‌ها به بازار عرضه شدند به دلیل مزایای زیاد، به سرعت محبوبیت زیادی پیدا کردند و انتخاب اول اکثرا مهندسین ساختمان برای گرمایش ساختمان، این دستگاه شد. گرم شدن رادیاتور توسط پکیج انجام می‌شود. گرمایش محیط بوسیله پکیج از طریق شوفاژ یا از طریق گرمایش از کف است. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه گرم شدن رادیاتور توسط پکیج بپردازیم.

مقالات مرتبط: پکیج گرمایشی.

علت گرم نشدن رادیاتور

انواع پکیج

همانگونه که در بالا گفتیم، پکیج مسئولیت تامین گرمایش محیط زندگی و همچنین تامین آب گرم مصرفی بهداشتی را بر عهده دارد.  در واقع پکیج همزمان هم وظیفه بخاری را انجام می‌دهد و هم کار آبگرمکن را انجام می‌دهد. هنگامیکه شیر آب گرم باز می‌شود، آب سرد از دورن لوله‌هایی خاص عبور می‌کنند. این لوله‌ها توسط مشعل، حرارت می‌بینند و در نتیجه آب گرم شده و به خروجی می‌رسند. تقسیم‌بندی پکیج‌ها براساس معیارهای مختلفی مثل مکان قرار گیری، نوع سوخت مصرفی، نوع مبدل و … انجام می‌شود. مهم‌ترین نوع تقسیم‌بندی، تقسیم‌بندی پکیج براساس مکان قرار گرفتن است. پکیج‌ها براساس مکان قرارگیری به دو دسته زمینی و دیواری تقسیم می‌شوند. گرم شدن رادیاتور توسط پکیج نیز از جمله وظایف مهم پکیج است که در ادامه شرح خواهیم داد.

پکیج دیواری مرسوم‌ترین نوع در بین انواع مختلف پکیج است. به دلیل ظاهر زیبا و حجم کم، در یک کابینت آشپزخانه نصب می‌شود. پکیج زمینی به نسبت دیواری حجم بزرگتری دارد و معمولا در پارکینگ یا انباری نصب می‌شود. این نوع از پکیج‌ها یک مخزن آب دارند و زمانیکه آب قطع شود تا چند دقیقه می‌توانند همچنان آبگرم را تامین کنند. اما پکیج دیواری این قابلیت را ندارد. منابع انرژی پکیج‌ها نیز متفاوت است. اکثر پکیج‌های مدرن امروزی با گاز و برق کار می‌کنند.

مزایا و معایب پکیج

پکیج‌های مزایای زیادی دارند که در این بخش از مقاله برخی از آنها را ذکر می‌کنیم. نصب و را‌ه‌اندازی پکیج به نسبت موتورخانه بسیار راحت و سریع انجام می‌شود. هر واحد به صورت مستقل می‌تواند روی پکیج مدیریت داشته باشد و دمای دلخواه را تنظیم کند. وجود برخی از صداها مانند جرقه زدن برای روشن کردن مشعل، طبیعی است. اما می‌توان گفت که پکیج‌ها تقریبا بدون سر و صدا کار می‌کنند. مصرف انرژی کم و ایمنی بالایی دارند.

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به برخی از معایب پکیج بپردازیم. در متراژهای بالای 300 متر مانند بیمارستان، تالار و … کارایی ندارند. نسبت به موتورخانه عمر کمتری دارند و سریع‌تر از کار می‌افتند. به دلیل اینکه معمولا درون واحد ساختمانی نصب می‌شوند می‌توانند برای افراد منزل به خصوص کودکان، خطراتی را ایجاد کنند. معایب پکیج نسبت به مزایای آن بسیار کم است و می‌توان از آن چشم‌پوشی نمود. نقش اصلی در گرم شدن رادیاتور توسط پکیج، بوسیله یک سنسور انجام می‌شود. در ادامه این موضوع را شرح می‌دهیم.

گرم شدن رادیاتور توسط پکیج چگونه انجام می‌شود

گرم شدن رادیاتور توسط پکیج یکی از وظایف مهم پکیج است که می‌خواهیم در این بخش نحوه انجام این کار را شرح دهیم.هنگامیکه آب گرمایشی وارد مبدل می‌شود، بوسیله حرارت شعله مشعل، گرم می‌شود و به سمت رادیاتور حرکت می‌کند. زمانیکه آب به رادیاتور رسید، به محیط انتقال داده می‌شود. بعد از اینکه گرمای آب کاملا به محیط انتقال داده شد، توسط پمپ به سمت پکیج مکیده می‌شود تا مجددا گرم شود. این عمل تا زمانیکه دمای آب خروجی از رادیاتور به دمایی که تنظیم کرده‌ایم برسد، تکرار می‌شود. در این زمان پکیج خاموش خواهد شد.

آبی که گرم شده و به سمت رادیاتور می‌روند، “آب رفت شوفاژ” نام دارد. میزان دمای این آب معمولا بین 36 تا 82 درجه می‌باشد. این میزان از گرما برای گرم شدن رادیاتور توسط پکیج کافی و مناسب است. سوالی که در قسمت ممکن است پیش بیاد این است که، رسیدن رادیاتور به دمای تنظیم شده چگونه تشخیص داده می‌شود؟ در قسمت رفت مدار، یک سنسور به نام NTS قرار دارد. عملکرد این سنسور برای گرم شدن رادیاتور توسط پکیج به این صورت است: زمانیکه دمای آب بالا می‌رود، مقاومت این سنسور کاهش پیدا می‌کند. کاهش مقاومت سبب می‌شود که میزان ولتاژ برق بیشتری از مدار عبور کند.

این افزایش دما تا زمانی ادامه پیدا می‌کند تا به مقدار تعیین شده برسد. در این زمان برد پکیج فرمان قطع شدن شعله را صادر می‌کند. زمانیکه آب سرد شده و دمای آن کاهش پیدا می‌کند، مقاومت سنسور NTC افزایش پیدا کرده و جریان برق کمی جاری می‌شود. در این زمان برد الکتریکی فرمان روشن شدن مشعل را صادر می‌کند. فرآیند گرم شدن رادیاتور توسط پکیج، کمی پیچیده است که ما در اینجا بصورت مختصر شرح دادیم.

سخن پایانی

پکیج‌های در ساختمان‎های امروزی وظیفه گرم کردن محیط و تامین آبگرم مصرفی را بر عهده دارند. در مرسوم‌ترین نوع دسته‌بندی، پکبج‌ها به دودسته دیواری و زمینی تقسیم می‌شوند. پکیج‌ها دارای مزایای زایدی هستند که در در برابر آنها می‌توان از معایب چشم‌پوشی نمود. گرم شدن رادیاتور توسط پکیج، برای گرم شدن محیط جز وظایف پکیج است. این عمل توسط سنسورNTC انجام می‌شود.

برای مطالعه یه مقاله در مورد انواع پکیج، کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *