دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

سرویس پکیج

سرویس پکیج

در گذشته بشر برای گرم کردن محیط از چوب و ذغال استفاده می‌نمود. بعد از اینکه انسان‌ها به یکجانشینی روی آوردند، از شومینه و کرسی‌های ذغالی استفاده کردند. با اضافه شدن پکیج به ساختمان‌ها رسیدگی و سرویس پکیج از عوامل مهمی است که در طول عمر آن و بالا رفتن کارایی بسیار موثر است. سرویس پکیج باید به‌صورت ماهانه و فصلی انجام شود تا عملکرد آن دچار اختلال نشود و هزینه تعمیرات در پی نداشته باشد.

بیشتر بدانید: تعمیرپکیج.سرویس و نصب پکیج

سرویس پکیج چیست؟

پکیج علاوه بر تامین آب گرم مصرفی، آب گرم برای سیستم‌های حرارتی مثل شوفاژ و رادیاتور را نیز تامین می‌کند. پکیج مثل هر وسیله الکتریکی در ساختمان نیاز به نگهداری و تعمیر دارد. جهت جلوگیری از بروز برخی مشکلات در پکیج، نیاز است که توسط سرویسکار یا تکنسین نمایندگی مجاز به صورت ماهانه و فصلی سرویس شود. سرویس پکیج شامل موارد مختلفی است و در صورت عدم رسیدگی، قطعات و اجزا داخلی آن، مستهلک شده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارند که در این صورت باید هزینه زیادی را صرف کرد.

مزایای سرویس پکیج

سرویس پکیج از کارهای مهم و ضروری است که در افزایش طول عمر پکیج و بالا رفتن راندمان آن نقش موثری دارد. در زمان سرویس پکیج قطعات و اجزایی که معیوب و یا خراب هستند توسط تعمیرکار شناسایی شده، و در صورت امکان تعمیر می‌شوند. اگر قطعه قابل تعمیر نباشد، با قطعه اصل تعویض می‌گردد. به دلیل وجود املاح در آب شهری، در لوله‌های آب، رسوب ایجاد می‌شود. بنابریان در زمان سرویس پکیج، دستگاه باید رسوب‌گیری شود. این کار باعث می‌شود که عملکرد پکیچ به ویژه در فصل سرما که نیاز بیشتری به آب گرم داریم، با اختلال مواجه نشود. از مواردی که گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که سرویس پکیج علاوه بر کمک کردن به خانواده‌ها از نظر اقتصادی، در بهبود عملکرد پکیج بسیار موثر است.

حال به این موضوع می‌پردازیم که چه زمانی برای انجام سرویس مناسب است؟ با مشاهده هر گونه علائم که درعملکرد پکیج اختلال ایجاد می‌کند، می‌بایست با سرویسکار یا تکنیسین در نمایندگی مجاز تماس بگیرید و برای انجام سرویس اقدام نمایید. برخی از این علائم به شرح زیر هستند:

  • رادیاتور یا شوفاژ گرم نیست و محیط را گرم نمی‌کند.
  • آب گرم مصرفی بهداشتی ساختمان گرم نیست.
  • فشار آب مصرفی کم است.
  • روشن شدن پکیج به صورت انفجاری انجام می‌شود.
  • شعله شمعک پکیج، کوتاه و کم است.

با صورت مشاهده هر گونه از موارد بالا، می‌توان نتیجه گرفت که زمان سرویس پکیج رسیده است. به صورت معمول بهترین زمان برای این کار هر 6 ماه یکبار است. این مدت برای برای پکیج‌هایی است که به تازگی نصب شده‌اند. همچنین در زمانیکه می‌خواهید عملکرد پکیج را از زمستانه به تابستانه و برعکس تغییر دهید، بهتراست که برای سرویس پکیج نیز اقدام نمایید.

سرویس دوره‌ای پکیج شامل بررسی تمامی قطعات و اجزای داخل پکیج است. در زمان بررسی با مشاهده هر گونه نشتی، قطعه مورد نظر باید تعمیر شود. اگر قطعه معیوب قابل تعمیر نباشد، باید با قطعه جدید جایگزین شود. علاوه بر سرویس دوره‌ای، سرویس پکیج به صورت سالیانه نیز باید انجام شود. در زمان انجام سرویس سالیانه باید موارد زیر بررسی شود:

  • منبع انبساط، پمپ و مبدل‌های اولیه و ثانویه باید بررسی شوند. اگر در این قطعات رسوب ایجاد شده باشد، باید شستشو داده شوند. وجود رسوب باعث می‌شود دمای آب به دمای دلخواه نرسد.
  • شلنگ‌های مختلف پکیج بررسی شوند و در صورت نیاز رسوب‌زدایی شده وشسته شوند.
  • رادیاتور و شوفاژها نیز باید رسوب‌زدایی و شسته شوند.
  • فشار آب کنترل شود که در محدوده استاندارد قرار داشته باشد.

انواع سرویس پکیج

همان طور که گفته شد این کار انواع مختلفی دارد که باید توسط سرویسکار و تکنیسین مختصص در نمایندگی مجاز انجام شود. در زیر به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • کنترل کردن فشارآب پکیج: فشار آب استاندارد در پکیج باید در محدوده بین 0.5 تا 1.5 بار قرار داشته باشد. این مورد توسط مانومتر اندازه گرفته می‌شود. اگر فشارآب خارج از این محدوده باشد، قطعات و اجزا داخلی پکیج آسیب می‌بینند و در نهایت به خرابی کلی آن منجر می‌شود. بنابراین پکیج باید هواگیری شود تا فشارآن به محدوده استاندارد برگردد.
  • رسوب‌زدایی در زمان سرویس پکیج: آب شهری دارای املاح و یون‌های مختلفی مانند منیزیم و کلسیم است. وجود این موارد در آب باعث می‌شود که به مرور زمان در لوله‌ها و قطعات مختلف در پکیج، رسوب ایجاد شود. گرفتگی در لوله‌های آب مشکلات مختلفی به همراه دارد مثل کاهش فشار آب، گرم نشدن آب و… . برای حل این مشکل لوله و قطعات گرفته شده باید به وسیله اسید و مواد شیمیایی مختلف شسته شوند. این کار باید توسط سرویسکار و تعمیرکار انجام شود و انجام آن توسط افراد مبتدی خطرناک است.
  • هواگیری پکیج: اگر پکیج سروصدای غیرطبیعی ایجاد کند، به معنی این است که نیاز به هواگیری دارد. بروز صدهای غیرطبیعی در پکیج برای افراد می‌تواند آزاد دهنده باشد، همچنین در عملکرد درست پکیج اختلال ایجاد کند. انجام هواگیری مراحل مختلفی دارد که در مقالات قبلی به آن اشاره کردیم.
  • بررسی فن و دودکش: دودکش و فن گاز سمی ناشی از احتراق را به بیرون از ساختمان هدایت می‌کند. مسیر دودکش باید کاملا باز و بدون هرگونه گرفتگی باشد. همچنین کلاهک H باید نصب شده باشد. در زمان سرویس پکیج دودکش باید به دقت بررسی شود تا مکش کافی و مناسب داشته باشد. نحوه بررسی دودکش نیز در مقالات قبل ذکر شده است.

در این مقاله مواردی را در مورد سرویس پکیج گفتیم. پکیج‌ها باید بصورت دوره‌ای و فصلی سرویس شوند. این کار باعث می‌شود که از بروز صدمات و تحمیل هزینه بیشتر برای تعمیر قطعات آسیب دیده، جلوگیری کنیم. سرویس پکیج شامل موارد زیادی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کنترل فشار آب، رسوب‌زدایی، هواگیری، بررسی دودکش و … .

جهت مطالعه مقالات مرتبط در مورد مشکلات رایج پکیج کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *