دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

پکیج تک مبدله و دو مبدله

پکیج تک مبدله و دو مبدله

در این مقاله قصد داریم در مورد پکیج تک مبدله و دو مبدله، صحبت کنیم. پکیج یکی از محبوب‌ترین و رایج ترین سیستم‌های گرمایشی در سراسر دنیا است، زیرا علاوه بر فراهم آوردن آب گرم مصرفی، آب گرم برای سیستم‌های گرمایشی را نیز فراهم می‌کنند. این دستگاه‌ها جای کمی را اشغال می‌کنند و استفاده از آنها راحت است. از طرفی مصرف سوخت پایینی دارند و همچنین خطرات سایر سیستم‌های گرمایشی را نیز ندارند. در پکیج‌ها قطعه‌ای به نام مبدل وجود دارد. طبق یک طبقه‌بندی براساس مبدل، پکیج‌ها به دو دسته پکیج تک مبدله و دو مبدله تقسیم می‌شوند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید که به بررسی این قطعه بپردازیم.

مطالب بیشتر: تعمیرات پکیج.

تفاوت پکیج تک مبدله با دومبدله

پکیج گرمایشی برای تامین آب گرم برای مصارف بهداشتی و سیستم گرمایشی، آب سرد را از لوله دریافت می‌کند. آب سرد در مبدل به دمای دلخواه می‌رسد و به سمت لوله‌کشی آب گرم فرستاده می‌شود. در سیستم گرمایشی یک مدار بسته وجود دارد. این مدار در زمان نصب پکیج، آبگیری می‌شود. هر زمان که پکیج روشن شود، آب به سمت لوله‌های سیستم گرمایشی جاری می‌شود. تا زمانی که محیط به دمای مطلوب برسد، آب گرم بوسیله پمپ به گردش درمی‌آید. به طور کلی پکیج نمی‌تواند همزمان هم آب گرم مصرفی را تامین کند و هم آب گرم مورد نیاز سیستم گرمایشی را به وجود آورد. اولویت پکیج، تامین آب گرم مصرفی است. اگر شیر آب گرم به مدت زمان طولانی باز باشد، رادیاتور و شوفاژها سرد خواهند شد.

تعریف پکیج تک مبدله و دو مبدله

همان طور که از نام پکیج تک مبدله پیداست، تنها یک مبدل وجود دارد. این مبدل آب سردی که به دستگاه وارد شده است، از طریق تماس مستقیم با شعله مشعل، به آب گرم تبدیل می‌کند. در واقعی آب گرم خروجی از پکیج توسط مبدل که از زیر با شعله مشعل در تماس می‌باشد، به وجود آمده است.  به این نوع از مبدل‌ها، مبدل‌های دو منظوره هم گفته می‌شود. هنگامی که شیر آب گرم باز می‌شود، آب سرد وارد مبدل شده و پس از گرم شدن، به سمت لوله‌های آب گرم می‌رود. در این نوع از پکیج‌ها، زمانیکه دستگاه در حالت زمستانه گذاشته می‌شود، شیر سه طرفه مسیر حرکت را به سمت شوفاژ و رادیاتور می‌برد. در این حالت پمپ در جهت گردش آب در مبدل و رادیاتور فعال می‌شود.  بخش بعدی در مورد پکیج دومبدله است، با ما همراه باشید.

پکیج‌های دو مبدله دارای دو نوع مبدل اصلی یا تک نفره هستند. در زمانیکه پکیج روی حالت زمستانی قرار گیرد، پمپ پکیج فعال می‌شود. هنگامی که شیر آب می‌شود، پمپ پکیج، آب را در مبدل اصلی به جریان درمی‌آورد و بدین ترتیب گرمایش محیط توسط سیستم‌های گرمایشی، تامین می‌شود. در این نوع از پکیج‌ها، در کنار مبدل اصلی، یک مبدل صفحه‌ای وجود دارد که در این حالت مدار کوچکی بین مبدل اصلی و صفحه‌ای به وجود می‌آید. وقتی پکیج روشن شود، آب گرمی که در مدار وجود دارد، مبدل صفحه‌ای را گرم می‌کند و سپس آب سرد وارد دستگاه شده  و از مبدل صفحه‌ای عبور می‌کند. در بخش بعدی مزایای پکیج تک مبدله و دو مبدله را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

تفاوت پکیج تک مبدله با دو مبدله

تفاوت اصلی پکیج تک مبدله و دو مبدله در تعداد مخزن است. در پکیج تک مبدله دو لوله برای آب گرم مصرفی و آب گرم برای سیستم گرمایشی وجود دارد. اما در پکیج دو مبدله، قسمت گرمایش با آب گرم از هم جدا هستند. به طور کلی تفاوت پکیج تک مبدله با دو مبدله زمانی است که از آب گرم مصرفی بهداشتی برای استحمام و شستشو و … استفاده می‌شود. اما کارکرد و کارایی هر دو، برای گرم کردن سیستم‌های گرمایشی، تقریبا یکسان است.

مزایای پکیج تک مبدله و پکیج دو مبدله

در این بخش قصد داریم مزایای پکیج تک مبدله و دو مبدله را شرح دهیم و آنها را با هم مقایسه نماییم. در پکیج تک مبدله، پمپ آب در فصل تابستان و بهار خاموش است. خاموش بودن پمپ پکیج در فصول گرم باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت شده و همچنین استهلاک دستگاه را کاهش می‌دهد. ساختار پکیج تک مبدله به نسبت دو مبدله ساده‌تر است و درصد خرابی آن پایین می‌باشد. گرفتگی در لوله‌ها بخاطر رسوب املاح در آب شهری، روی این نوع از پکیج‌ها، تاثیری کمی دارد. پکیج دومبدله در برابر رسوب املاح در لوله‌ها، مقاومت بالایی دارد. راندمان و بازدهی گرمایی پکیج‌های دو مبدله بالاتر از نوع تک مبدله است. همچنین این نوع از پکیج‌ها، نوسان دمایی کمتری در میزان دمای آب گرم دارند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی پکیج تک مبدله و دو مبدله پرداختیم. همان‌گونه که از نام این پکیج‌ها پیداست، در تک مبدله، یک مبدل و در پکیج دو مبدله، دو مبدل وجود دارد. اساس کار این دو نوع پکیج، در زمانیکه از سیستم گرمایشی استفاده می‌شود یکسان است. تفاوت اصلی این دو در تعداد مخزن آنهاست.

مطالب بیشتر: تعمیرات پکیج در تهران.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *